De memoires van mijn ouders

4 mei

https://ift.tt/r82VoF6

De memoires van mijn ouders - 87979

Leestijd: 2 minuten

Aanpassing geleden door Maurice

Mijn vader

In 1971 kreeg mijn vader een pensioen toegewezen van de Stichting 40-45 wegens zijn verzetswerk tijdens de oorlog. Dat was gebaseerd op circa 20 verklaringen van mensen, die hij gered had en mensen waarmee hij samen had gewerkt. Toen ik die (veel) later las, was ik zeer onder de indruk van wat mijn vader allemaal had gedaan.

Tijdens de oorlog had hij een dagboek bijgehouden tot aan het moment dat hij in 1944 verraden was en gedeporteerd werd naar Auschwitz.

Mark Schellekens schreef als student een boek over Walter Süsskind (waar later ook een film over gemaakt was). Hij was een medewerker van de Hollandse Schouwburg die ervoor zorgde dat 600 kinderen uit de Hollandse Schouwburg konden verdwijnen. Een belangrijke bron was mijn vader, die veel met Süsskind te maken had gehad. De schrijver heeft vervolgens het dagboek van mijn vader herschreven met de titel “Een Ster is een Ster”. Een belangrijke uitspraak die mijn vader deed toen er in de Joodse Raad een grote onrust was ontstaan over het al dan niet meewerken aan de selectie van de 7000 eerste Joden, die op transport zouden worden gesteld.

Wat hij meegemaakt had in Auschwitz heeft hij verteld in een video van 3 uur uit de serie “Survivors of the Shoah”.

Omdat mij regelmatig om de complete memoires van mijn vader is gevraagd heb ik het boekje “Een Ster is een Ster” gecombineerd met de uitgeschreven tekst van de video. Onderin treft u de pdf, van dat boek dat u kunt lezen of downloaden.

Mijn moeder

Mijn moeders oorlogservaringen heeft zij ook verteld in een interview van 2 uur in de serie “Survivors of the Shoah”.

Ook dat gesprek heb ik uitgeschreven en een boekje van gemaakt. “Toch moeder, ondanks Block 10”. Ook van dat boekje treft u onderin de pdf aan, die u dan kunt lezen of downloaden.

Gedrukt

De beide boekjes samen heb ik met de ruggen aan elkaar als één exemplaar laten drukken. Het boekje telt 120 pagina’s.

Als u dat gedrukte boekje toegestuurd wil krijgen voor 20 euro, inclusief verzendkosten, dan moet u de volgende twee acties ondernemen.

  1. Een mail sturen met uw postadres naar support@maurice.nl.
  2. De betaling verrichten door via deze QR-code een Tikkie van €20,- te betalen.

De memoires van mijn ouders - 87981

 

Als het betalen niet lukt, kunt u ook €20,- overboeken op rekening NL88 INGB 00067164 62 t.n.v. Stichting Oordeel Zelf.

Lees “Een ster is een ster”

Een Ster Is Een Ster Boek

 

Lees “Toch moeder, ondanks Block 10”

Toch Moeder, Ondanks BLOCK 10

Het bericht De memoires van mijn ouders verscheen eerst op Maurice de Hond.

Plaats een reactie